© Société Nordland Links | Impressum

Håndarbejde, renlighed, tålmodighed og (om)hyggelighed
Share on Facebook Share on Twitter Share via e-mail Print Share on Google Bookmarks
Société Nordland

Studieturen 2015!

Societe Nordlands studietur 2015 gik til Ahrweiler, Ahrtal, Tyskland, i dagene fra torsdag den 20. august til mandag den 24. august.

Den opmærksomme læser vil vide, at der ikke findes nogen “Studietur 2014”. Dette kan tilskrives forskellige forhold…....herunder udpræget travlhed….det var i hvert fald ikke lysten, som manglede. Indrømmet vi gjorde et spædt forsøg på en studietur til et ikke nærmere defineret dansk vineri. Det var på ingen måder nogen succes, og vil ikke komme til at figurere her på siden som “Studieturen 2014”.

Men vi vendte frygteligt tilbage i 2015, hvor vi tog til Tysklands største rødvins-distrikt, i hvert fald rent procentmæssigt, i det at Ahr-distriktet udgøres af 87,5% rødvin. Heraf er andelen af tør vin på 50,9% og stigende...lige et vindistrikt efter vores hjerte. Samtidigt lå distriktet bekvemt tæt på Danmark i Bonn/Remagen-området.

Turen blev trods dårlig tid tilrettelagt af sekretæren med et resultat, der kunne måle sig med kassererens tur til Saale-Unstrut i 2013. Dog 2 helt forskellige vindistrikter og ture.

Hjemmefra tidligt om morgenen den 20. var vi fremme i Ahrweiler ved 1600 tiden, hvor vi indlogerede os på  Camping Wiese i Ahrweiler...15 m fra Ahr Floden. Campingpladsen blev valgt ud fra en perfekt beliggenhed og en god vejrudsigt….omkring 25 grader og sol alle dage.

Hjemmefra var der allerede indgået aftale om rundvisning og smagning på Weingut Bäcker i udkanten af Ahrweiler lørdag kl. 1400. Stedet er et økologisk vinslot, som blev valgt grundet stort sammenfald med vores egne druer Regent, Blauer Portugieser og Dornfelder.

Efter en hurtig flaske Spätburgunder, lokal forståes, efter teltslagningen gik vi på recononsering i byen, som er absolut anbefalelsesværdig. Udpræget vinby i moderniseret middelalder-stil med bymur rundt om hele den gamle bykerne.

Efter lidt bytur med indlagte vandingssteder blev aftensmaden indtaget på Jugoslavisk fortovsrestaurant med et fint og afbalanceret mix af tysk øl og vin(kassereren formanede os om det tyske ordsprog: Bier auf Wein…... lass es sein!).

Således styrket blev turens program fastlagt hjemkommet til campingpladsen over endnu en flaske Spätburgunder inden sengetid.

Fredag skulle formiddagen bruges til vandring på Rotweins Lehrpfad, der en en vandrerute anlagt i vinmarkerne nord for Ahr. Langs ruten er mange informative skilte vedr. specielt rødvin. Fredag eftermiddag skulle bruges til besøg med rundvisning og smagning på Winzer Verein Ahrweiler.

Lørdag skulle der først handles ind i den lokale vineri shop, hvorefter vi skulle på det planlagte besøg hos Weingut Bäcker.

Søndag skulle bruges til besøg på “Römervilla”. En romersk villa-ruin beliggende på Rotwein Lehrpfad samt et besøg i den tyske regerings koldkrigsbunker, der ligeledes var beliggende ifm. Rotwein Lehrpfad i en 17 km lang nedlagt jernbanetunnel!!!

Efter er righoldigt morgenmåltid gik turen til fods nord ud af byen mod Rotwein Lehrpfad. Inde i vinmarkerne bemærkede vi hurtigt, at vi var kommet til et udpræget rødvins distrikt….....Regent, Spätburgunder, Blauer Portugieser, Dornfelder, Frühburgunder, Domina mm. dominerede de påsatte skilte i vinmarkerne. Domina skal vi senere vende tilbage til. Alle vinmarker var domineret af skiffer. Enten i rækkerne eller som muropbygning mellem de enkelte marker. Murarbejdet var udført og blev vedligeholdt efter tysk præcision og orden. Enkelte marker var så stejle, at der måtte monorail til ifm. markarbejdet.

Ef stykke inde på vandrestien mødte vi et “markudsalg” fra Weingut Kriechel, hvor vi prøvede en Früh- og en Spätburgunder. Et tiltag vi ikke har mødt før, men som var en glædelig overraskelse. Efter en snak med bestyreren af markvinbaren, en udpræget original, aftalte vi et besøg på vinslottet i byen efter endt vandring.

Nede fra bjerget besøgte vi Weingut Kriechel, hvor vi blev modtaget med åbne arme og fik en rigtig god snak om vinstokke, pleje mm. Vi smagte også et bredt udvalg af deres vine. De havde på stedet succes med deres egne forædlede Frühburgundere. Chefen selv mente, at det ville være en oplagt mulighed i Danmark. De havde allerede sendt flere til Sverige.

Efter en kort frokost i Winzer Verein var vi kl. 1400 på kælderrundvisning på “Ahrweiler Winzer Verein”. En sammenslutning af vinbønder i Ahrweiler. Rundvisningen blev foretaget af en 87 årig gubbe, som formentlig havde glemt mere om vin, end vi andre nogensinde havde lært….altså på den gode måde!! Et rigtig godt besøg, hvor vi efterfølgende smagte på 6 af stedets vine. Smagte er måske underdrevet, da vi fik en flaske af hver slags til 6 mand…...der var også spytteskål….den blev ikke brugt. Efter smagningen var der udskænkning i vinbutikken….det var gratis!! Ifm. besøget traf vi 2 tyske vinentusiaster, som vi efterfølgende sendte en af vores Amateur. Et rigtigt godt besøg!

Aftensmaden var filetto pepe verde på grillen hjemme på campingpladsen. Dertil en Blauer Portugieser fra Kriechel og en Spätburgunder fra Winzer Verein.

Lørdag morgen gik turen til vineri shoppen via en kæmpe klosterskole, der lå på en høj umiddelbart syd for campingpladsen. I vinshoppen spenderede kassereren 3 klase-sakse af bedre kvalitet.

Grundet god tid kørte vi en tur op i dalen til Weingenosenschaft Mayschoss, hvor vi desværre ikke kunne nå en længere kælder-rundvisning som var nært forestående. Vi nåede dog at smage en rødvin af Domina-druen…….Det var en yderst positivt oplevelse, og i øvrigt societets medlemmers debut ud  i tyske Dominaer……. ja altså druen!!! Den smagte udpræget kraftigt af peber og havde en fantastisk fylde. Vi købte fluks en flaske til aftensmaden. Nok en drue vi vender tilbage til på en eller anden facon.

Hjemme på campingpladsen igen gik den til fods til Weingut Bäcker, hvor svigerinden i vinbondens fravær forestod rundvisning og smagning. Et fantastisk besøg, hvor hun uden at blinke bød os 13 forskellige vine. Alle økologiske uden at det gjorde den store smagsmæssige forskel. Vinene blev pænt indtaget 1 efter 1 med tilhørende forklaring, indtil der stod 13 flasker på ræd og række ned over bordet. Ingen var helt tomme!!! En Regent skildte sig indledningsvis ud, men druknede hurtigt i andre gode vine.

Skulle nogen komme til Ahr, så besøg Weingut Bäcker!! Lad bilen stå!!

Aftensmaden var grillet gris med Domina fra Mayschoss og Spätburgunder fra Bäcker.

Søndag startede efter morgenmaden med en byvandring, hvor der blev indtaget en Currywurst mit Bier i bymidten, hvorefter turen gik til Römervilla og Atombunkeren. Begge et besøg værd og turen gennem Rotwein Lehrpfad følger naturligt med.

Uden for atombunkerenden er der et bekvemt lillet udsalg med vin, øl, currywurst og suppe.

Tilbage i byen smagte vi lidt forskelligt på et af byens vinotheker. Aftensmaden blev indtaget på italiensk restaurant…...med øl!

Natten bød selvfølgelig på regn, så vi måtte pakke teltet vådt sammen……..det skulle nu ikke ødelægge en fantastisk lærerig studietur, hvor tør rødvin på alle måder var i højsædet med samt læren om vin.

De ovenfor nævnte steder er tilføjet under links!