© Société Nordland Links | Impressum

Håndarbejde, renlighed, tålmodighed og (om)hyggelighed
Share on Facebook Share on Twitter Share via e-mail Print Share on Google Bookmarks
Société Nordland

Tilbage til Studietur

Studietur 2017:

Studieturen 2017 gik til Mosel i dagene 170717 til 210717, nærmere betegnet Ediger-Eller.

Stedet var blevet valgt efter nøje overvejelser for og imod….vi havde jo allerede været flere steder i Tyskland…...både Saale-Unstrut, Franken og Ahr. Vi blev dog enige om, at Tyskland nok var det “rigtige” vinland, der kunne lære os mest, og hvor sammenfaldet med vores druetyper var størst.

Studieturen 2017 var planlagt af sekretæren….og lad os med det samme slå det fast, at Studieturen 2017 var en stor success…..ikke så meget pga. sekretærens arbejde med planlægningen, men pga. sammenfald mellem en perfekt beliggende campingplads, højsommer(...det eneste sommer vi oplevede i 2017…) og et intet mindre end fantastisk besøg hos Weingut Oster med hjemadresse i Ediger Eller, men med udsalg og vinmarker i hele regionen. Allerede her i indledningen skal der lyde en tak til Petra Oster og specielt Michael Oster, som tog ualmindeligt godt imod os.

Den 170717 gik den via det tyske motorvejsnet hjemmefra tidligt om morgenen med ankomst på Campingplatz zur Feuerberg først på eftermiddagen i sekretærens nyindkøbte Fiat Tipo Stationcar. Ikke indkøbt til lejligheden!!

Campingplatz zur Feuerberg er perfekt beliggende, klemt inde mellem Moselfloden og Weinberg zur Feuerberg ca. 200 m fra centrum af Ediger-Eller….i dennes østlige udkant. Som det senere skulle vise sig under besøget hos Weingut Oster, havde de flere marker på Feuerberg.

Efter teltslagning…5 meter fra floden, i 30 graders varme og et par kolde øl….gik turen til Ediger-Eller, hvor vi nød hvad stedet havde at byde på. Vi besøgte herunder Weingut Osters vin-/gourmet udsalg i centrum af byen...og fik en bred smagning af stedets rødvine….ikke dårligt. Der blev også indkøbt lidt blandet Dornfelder og Regent til de kommende dage.

Vi aflagde også Rathaus Stübchen et besøg. Her havde chefen dagen forinden vundet en pris for en af sine hvidvine, Weinhaus Thiesen, ved en messe i Frankfurt….det fremgik tydeligt af chefens fremtoning, at udmærkningen var blevet fejret behørigt!! Vi smagte hans vinder-Riesling, som var udmærket på en varm dag.

Efter en badetur i Mosel og en svømmetur til den modsatte side, blev aftensmaden indtaget i Römerstube. Vi valgte typisk deftig tysk mad med rigelig Bittburger. Stedet havde en yderst yndig polsk servitrice! Et godt spisested, som kan anbefales af mange grunde!

Aftenen blev nydt over et godt glas Oster med at betragte Mosels skibsfart og rige dyreliv.

Den 180717 stod den på køretur i nærområdet inden vi skulle afholde årets generalforsamling på campingpladsen.

Køreturen gik sydpå langs floden til  Briedel og Zell via St. Aldegrund. Herunder kom vi forbi verdens stejleste vinmarker på Bremmer Calmont. Meget imponerende!! Også her havde Oster vinmarker, skulle det vise sig.

I St. Aldegrund besøgte vi Weingut Osters udsalg ifm. deres egentlige vineri. Ef flot og stort foretagende, hvor vi 2 dage senere skulle besigtige vineriet. Der blev købt ind til aftenens grillarrangement.

I Zell, som jo er kendt viden om for “Zeller Schwarze Katz”, besøgte vi Weingut Franz Josef Weis, hvor vi smagte et par af stedets rødvine. En Schwarzriesling og en Dornfelder, som blev indtaget på stedets bænke ud til Moselfloden…...i rigelig varme!

Som et kuriosum kan nævnes, at sekretæren høfligt via mail ifm. planlægning af nærværende studietur havde forespurgt Herr Weis om et muligt besøg på hans vineri. Dette blev lige så høfligt afslået…..da han ville være bortrejst i dagene 170717 - 210717!!!!!!!!!!!!!!!

………..vi købte et par flasker på stedet alligevel……..hvad betyder en lille løgn blandt vinbønder??

Herefter gik turen til det på nabogrunden beliggende “Carl Kesslers efterfølger”, hvor man har alt til vinfaget hørende. Med kassererens velsignelse indkøbte vi en flaskerenser og en propmaskine.

I Zell blev der købt ind til aftenens grillarrangement og vi traf en “Zeller Rote Katz”!

Hjemme på campingpladsen blev årets generalforsamling gennemført under kyndig ledelse af formanden. Under generalforsamlingen blev der nydt de nyligt indkøbte vine fra Weingut Weis og Oster.

Efter generalforsamlingen var der byrundtur i Ediger-Eller med omliggende bjerge og vinmarker. Generalforsamlingsmiddagen bestod af champignonsuppe med efterfølgende rigelig Filetto Pepe Verde……...en af Societetets helt store favoritter. Hertil rigeligt af dagens indkøbte vin, som altsammen blev nydt til den stedlige blandede skibsfart, af lægtere, tankskibe, krydstogtsskibe, pramme, turbåde, yachter mm.

Den 190717 stod den på flodtur mod nord op ad Mosel med “Stadt Zell”, en større turbåd,med mål i Cochem. En flot tur i sommervejr med små vinbyer, sluser, vinmarker og do bjerge.

Inden afgang kl. 1000 i Ediger-Eller, mente vi lige, at vi i sommervarmen kunne nå en hurtig Bittburger hos den polske Fräulein i Römerhaus……...det var åbenbart for tidligt jf. polske normer……...så lå vinderen fra Frankfurt, Rathaus Stübchen og Theisen wein, da heldigvis lige ved siden af……...han var anderledes liberal mht. udskænkningstidspunkter.

I Cochem gik turen op til Reichsburg Cochem, som er beliggende på et stort vinbjerg. Her var blandt andet vinmarker, hvor et større antal mindre parcellister havde hver deres vinranke.

På toppen stod den på en bedre Spätburgunder i slottets cafe.

På vej ned rundede vi et par vinotheker, hvor der blev købt ind til aftenens grillarrangement…...og smagt! Blandt andet blev vi prakket en Spätburgunder på, som var lavet som hvidvin…..ingen stor success, trods udskænkerens entusiasme!

Hjemme igen besøgte vi vores “stamsted”, Rathaus Stübchen, ved den liberale udskænker, for et koldt glas hvidvin!

Aftensmaden stod på grillet svin og smagning af dagens indkøb. Herefter badning og besigtigelse af skibstrafik!

Efter morgenmaden den 200717 tog sekretæren og formanden en lille tur rundt i de nærliggende vinmarker, mens kassereren hvilede sig inden dagens tur til Weingut Oster.

Vi nåede lige en Bittburger ved Rathaus Stübchen inden vi skulle mødes med Petra Oster i vinotheket i Edinger-Eller. Petra stod for driften i vinmarkerne, og var mor til Michael Oster, som senere på dagen skulle skulle vise os rundt i vineriet.

Michael Oster, som var en yngre mand på 30 år, var den daglige leder af familiefirmaet og herskede uindskrænket over vinificeringsprocessen.

Weingut Oster er et familieforetagende med vinmarker på flere lokationer rundt om Ediger-Eller, vinotheker og gourmetbutikker i de nærliggende byer og Køln, med samt en omfattende feriebolig-afdeling.

I 3 timer kørte mor Petra os rundt i de nærliggende bjerge og foreviste alt, hvad der var værd at se rent vinmarksmæssigt. Vi kunne spørge frit om alt, og kom en del klogere ned fra bjergene, hvor mor Petra afleveret os til Michael på vineriet i St. Aldegrund.

Forespurgt om de mange misligholdte/negligerede vinmarker, vi havde set, kunne Petra oplyse, at det var et problem at få folk til at udføre det hårde arbejde i vinmarkerne, hvorfor mange marker var forladt….selv på de bedste lokationer. Petra skuede lidt indad, og oplyste, at man nok selv havde skyld i problemet, i det mange vinbønder, så det som et mål, at deres børn skulle have en uddannelse frem for at være vinbønder!

Ankommet til St. Aldegrund, opstod et akut problem, hvorfor vi  måtte vi vente lidt på Michael. Vi blev i ventetiden trakteret i vinotheket i de historiske vinkældre ifm. vineriet og vinotheket.

Da Michael dukkede op, fik vi en SUPERB rundvisning i hele komplekset. Kældre, betontanke, vinothek, selskabslokaler, vineri, pakkeri og lager.

I hele forløbet havde Michael indlagt små stop, hvor vi smagte på stedets forskellige vine.

Et STORSLÅET arrangement, hvor Michael udtrykte en ægte interesse i dansk vinavl…….og i 3 fynske amatørers gøren og laden inden for vin. Imponerende!!

Vi sluttede rundvisningen i lagerhallen, hvor vi blev budt smagsprøver på de endnu ikke tappede fadlagringer. Herunder Regent, Dornfelder og Cabernet Dorsa.

Weingut Oster havde som en gimmick fået fremstillet fade af lokal eg til enkelte udvalgte vine!

Efter endt rundvisning kørte Michael os retur til Ediger-Eller, hvor vi blev sat af i vinotheket.

Vi takkede pænt for et FANTASTISK arrangement og fordøjede det hele med Osters fadlagrede Top Dornfelder på terrassen foran vineriet.

Nok så mange smagninger og vinkurser kunne ikke gøre det ud for det, vi fik ud af 6 timer hos Oster. Vi holder stadig kontakten.

Inden hjemturen den 210717 om morgenen styrkede vi os i kælderen på “St. Martinus Keller” med lokale specialiteter og………….Bittburger!